Ma a hazai blueséletről szólunk, a nálunk különlegesnek számító
hangszer összeállítású Palermo Boogie Gang
Anniversary címmel készített CD-t.
Szabó Tamás szájharmonikással, Fekete Jenő gitárossal és Bacsa
Gyula zongorista-harmonikással beszélgettünk a Zenészmagazin munkatársa.
Minden lemezetek más, mégis mi a változás az új CD-n az előzőkhöz
képest?
Két feszítőrugója van, ami meg is adja a keretét és az egyensúlyát:
a lemez modern vonulata és a tízéves eddigi zenélésünk mindenfelé lerakódott
sava-borsa. Híresebb bluesklasszikusokat (például Ray Charles, Muddy Waters, Robert Johnson), kevésbé ismert szerzőket és tradicionális
számokat is feldolgoztunk. Nagy vívódással, hogy milyen formában: úgy; ahogy
eredetiben megszólalt, vagy a mai tudásunknak megfelelően. Ezért van olyan
szám, ahol inkább a tradicionális vonalra billen a mérleg nyelve, de van olyan
is, ami inkább a modernebb világot tükrözi. És van öt-hat darab saját is a
korongon. Ezek között is van tradicionális gyökerű, de annyira ki lett
forgatva, hogy senki nem jönne rá. Sajnos a feldolgozásokkal mostanában eléggé
le lett járatva nálunk ez a műfaj. Az ötlettelenség miatt! Mi ezen a lemezen például
a Hard Time vagy a Someone to Love című
számokat teljesen egyedi felfogásban játsszuk. Az anyagon a boogie
woogie, a rhythm and blues, a funky vagy a rapes megoldások mind megtalálhatók...
A rap azért újnak számít nálatok...
Igen, ez a motívum utal a jövő felé (nevetés)... Főleg azért is
csináltunk az eddigiekhez képest mást, hogy a megszokásból - egymáséból is -
kilépjünk. Egészen durva elképzelésekkel is megpróbálkoztunk, amiben a zene
éppen hogy csak benne van. Lehet, sokan idegennek fogják vélni. Ez nem
menekülés, de valahol el kell kezdeni, hogy máshová kell nyúlnunk, mert
önerőből már nem tudunk megújulni. Egyébként most először mi csináltuk a
lemezborítót: a Jenő rajzolta a grafikát, a Tamás meg a borítótervet
készítette. Szerencsések vagyunk ebből a szempontból, mert a Jenő
képzőművészként végzett, Gyula fest, Tamás nyomdai ismeretekkel rendelkezik.
Tamás, egyébként másról is ismert vagy: Dorogi Barbarával
készítettél lemezt, de említhetném a szájharmonika-tankönyvedet vagy a Hohner harmonika-világbajnokságot is...
Dorogi Barbarával egy csomó olyan számot szerettem volna megcsinálni, amit mi a hangszeretésünkböl adódóan nem tudtunk volna. Például tubát, akusztikus gitárt mi nem használtunk. Másrészt nagyon kevés bluesénekesnő van Magyarországon, és ez egy jó kirándulás volt nekem, hogy ilyet is kipróbáljak. De ezen is játszik, ha nem is egyszerre minden számban, a zenekar: Pár éve készítettem a szájharmonika-kottáskönyvet, ˇ .. aminek lehet, hogy megjelenik karácsonyra egy új, bővített kiadása. Volt az a világbajnokság is , , ahol egész jó minősítést kaptam. De nem szeretem ha különválasztanak a zenekartól. Bár nyilván az emberek jobban megjegyzik azt, aki előttük ugrál a színpadon, mint egy dobost. A többiek nélkül azonban én sehol nem lennék. De ők sem lennének nélkülem. Annyira összeforrt ez a zene velünk, erről az öt emberről szól... A másik, hogy például a Jenő is tervez egy szólóanyagot, de ez is csak egy ugyanolyan kirándulás neki, mint nekem Barbara volt, vagy a könyvírás, vagy Zorán, vagy akármi, amit huzamosabb ideig csináltam. De az ilyen munkáknál szerzett újabb tapasztalatok még inkább a Palermót gazdagítják, mert mi együtt nőttünk fel. Kellenek a máshonnan jövő inspirációk.