A magyarországi szájharmonikázás rövid története
A szájharmonikázás Magyarországon a II. világháború előtt vált különösen népszerűvé. Elsősorban a cserkészmozgalmon belül működtek szervezett keretek között amatőr csoportok.
Madaras Árpád zenetanár Szájharmonika-iskola és album címmel közismert népdalokkal és cserkészindulókkal jelentetett meg tankönyvet 1941-ben. Ebben az évben jelent meg lemezen Pősz József Szláv Rapszódia című két szájharmonikára írott szerzeménye, amelyet feleségével (Bakai Klára) adnak elő.
Pősz József:Szláv Rapszódia Interjú: Sárközy Róbert
Berabás trió
A világháborút követő időszakban a szájharmonika zenekarok élték fénykorukat. (Barabás trió, Budapest szájharmonika trió, Szoboszlay szájharmonika kvintett, Hobby kvartett, Szivárvány szájharmonika trio, ABC szájharmonika trió, Dominó). Ők a kor népszerű könynyű- és komolyzenei darabjait hangszerelték át szájharmonikákra. Az ABC szájharmonika-trió benevezett az ún. "magnószalagos" harmonika világbajnokságra (III. Internationalen Mundharmonika Wettbeverb auf Tonband 66/67), ahol 29 ország kétszáz hangfelvételes produkciója közül a kilencedik helyre rangsorolták őket. Az eredménynek köszönhetően a triót meghívták a '68-as karlsruhei (NSZK) világbajnokságra, ahová nem utazhattak el. 1969-ben viszont ott voltak a svájci Wintherthurban rendezett hasonló versenyen élőben, és 4-5. helyezést értek el Hacsaturján Kardtáncának és Dinicu Pacsirtájának bemutatásával. Ekkor egy angol forgatócsoport filmre vette játékukat, és ez a felvétel belekerült a HOHNER hangszergyár referenciafilmjébe.
Az 1970-es években a hangszer zenei alkalmazása törésszerűen háttérbe szorult, inkább csak popzenei előadók, szólisták lemezén hallható, egy-egy számban. (Koncz Zsuzsa, illetve a Fonográf lemezein Tolcsvay László, Szabó "Manó" György - Atlasz, az LGT-ben Somló Tamás és Presser Gábor.)
PRESSER GÁBORinterjú
A szájharmonikázásnak új lendületet a '80-as évek
első felében kibontakozó "blueskocsma-mozgalom", illetve
a blues műfaj magyarországi elterjedése adott.
Bodonyi Attila (HBB), Bacsek
István,
Hagyó Béla (Palermo B.G). számítanak a blues harmonikázás
hazai úttörőinek.
Az évtized közepén őket
követték:
Szabó Tamás és Ferenczi György,
akik
az 1993-as
trossingeni szájharmonika-világbajnokságon kiváló minősítést,
(megosztott V. helyezést) kaptak, folytatva ezzel a korábbi
magyar sikereket.
Megjelent Magyarországon a profeszszionális jazz és komolyzenei harmonikázás is. Lázi Szabolcs a németországi trossingenben folytatott klasszikus szájharmonika-tanulmányokat Yasuo Watani japán mesternél, majd 1996-ban a Hohner Harmonika Euro-championship fesztivál I. díját nyerte el klasszikus, kromatikus szájharmonika kategóriában.
A kilencvenes években tomboló blues hullám megannyi szájharmonikást
ösztönzött a műfaj különböző irányzataiban törekedve az eredeti,
vagy éppen egyéni előadásmódra.
(Sándor Béla, Oláh Andor, Flór Gábor, Pribojszki Mátyás,
Besenyei Csaba).
A 2000-es évek ifjú szájharmonikásainak legtöbbje már az ő nyomdokukban indult el.
Nemes Nagy Péter
A szöveget kiegészírette: Karginov Allen és Szabó Tamás