Zenészmagazin, 2007/5

Egyszer volt, hol nem volt:

Valamikor még a kilencvenes évek elején volt szerencsém eljutni a szájharmonika gyártás szülőföldjére, a németországi Trossingenbe. Bár magát a készítés folyamatát nem láthattam, de az ottani múzeum kárpótolt, a szemet gyönyörködtető hangszerek sokféleségével. A reklám céljából gyártott gagyiktól, a '30-as években kísérleti céllal piacra dobott tölcséres harmonikákon át, a '60as évek félresikerült rettenetein keresztül, szinte mindenféle alakú, színű és márkájú hangszer volt a tárlókban. A múzeum egy szegletében, a tárgyaktól zsúfolt vitrinek valamelyikében, ott lapult egy egyszeru külseju hangszer. Nem tudom pontosan mi volt az, (azaz valószínű a neve és a forgalmazó ország címtáblája volt) amire felfigyeltem és megjegyeztem a nevét. Hering Harmonica From Brasilia.

Hm, brazil hangszer? (bluesherfli a latinvilágból??)

Adódott, hogy a fesztivál záróprogramjaként fellépet egy világhírű szájharmonika zenekar, a brazil Adlers Trió. Na, akkor, és ott fogtam igazán padlót! A zenekar a koncerten főleg klasszikus darabokat játszott, egy-egy jazz szám feloldásával. Elképesztő technikával és hangképpel. Elektronikus szájharmonikájuk, zenei gyönyörrel szólta be a termet. A szünetben odalopóztam a színpadhoz, ahol a székeken hagyott hangszerekről megint ez a név köszönt reám: HERING.

Ahogy a mesélő folytatná:

Telt-múlt az idő, és mi harmonikások itthon olykor-olykor szenvedtünk, hol a herflik hiányától, hol attól, hogy kevés volt a hangszerre való. Aztán kb. 8 évvel ezelőtt

Pribojszki Mátyás barátom mutatott egy harmonikát, aminek a hangja egyből a lelkembe lopta magát. S lám, a hangszerre ismét az a szó volt írva: HERING! Az, azóta eltelt időben sikerült hazánkban is "meghonosítani" ezt a márkát, sőt egész közép- és kelet-európában előszeretettel játszanak rajta a zenészek.

Hering harmonikák:

A cég 1923 óta forgalmaz szájharmonikákat és azok kiegészítőit, különböző hangképekkel, mindenféle zenei irányzathoz! Főleg az elmúlt 10 évben lendült fel látványosan a modellek fejlesztése, ami nem csak a hangszerek hangképére szorítkozik, hanem a tartósság paramétereire, illetve a külalakra is. (Végre a gyártók felismerték, hogy ma már elengedhetetlen a látványos, és ízléses megjelenés.)

A hangszerek kialakításánál, úttörő jellegű újítás, a lamellák (rezgőnyelvek) fémötvözetének megváltoztatása, valamint azok vastagságának növelése, amitől a harmonikák új hangerőre kaptak.

A szájharmonikák, típustól függően a "vaskos" (a diatonikus: Master Blues, Delta Blues, a kromatikus - váltós: Velvet Voice) hangképtől, a "vékonyig" (a diatonikus: Super20 és a kromatikus: Hering's Chromatic Harmonica) kaphatóak az üzletekben.

Külön felhívnám a figyelmet a cég egyik legigényesebb fejlesztésére, a Vintage Harp sorozatra, ami diatonikus és kromatikus változatokban is kapható. A professzionális hangszerek közül a csúcs: 6264 DeLuxe Chromatic, aminek használatát főleg a jazz és klasszikus muzsikát játszóknak ajánlom.

A gyártó és kiváltképp a hazai forgalmazó ügyelt arra, hogy a tanulni vágyóknak is legyen olyan hangszer, amin könnyebben elsajátíthatják a légzéstechnikát, a hangszerkezelést.

Én a tanítványaimnak minden esetben olyan típusokat ajánlok, amik feltétlen műanyagbetétesek, (hiszen kezdőknél kisebb lesz a gyakorta rossz hangképzés által létrejött hangszelelés) és méretük is sokszor keskenyebb, ezáltal könnyen illeszkedik a kézbe. (Pl. Handyharp, Freeblues). Az imént említett hangszerek az olcsóbb árkategóriába tartoznak, de az áruk ellenére, mégis hozzák azt a nívót, amit a drágább, mívesebb hangszerek. A különbség csak a hangszer időtartamában, az egyes hangok tisztaságában, illetve a harmonika "puhaságában" mérhető. Egy kezdő játékosnak számtalan légzéstechnikai problémával kell megküzdenie, ami az első időkben sok türelmet, kitartást, gyakorlást igényel. A rossz légzéstechnika nem csak a hangképet befolyásolja, hanem kihatással van a hangszerek egészére is, legyen az profi, vagy éppen tanuló herfli. Fölöslegesnek tartom, hogy egyből koncert-hangszereken kezdjünk harmonikázni, mert azok csak a biztos hangkezelésnél adják ki az igazi fényüket.

- Mivel én is évek óta, főleg ilyen harmonikákon játszom, bizton állítom, hogy a mai, szájharmonikát gyártó cégek közül, a Hering cég az élvonalban van. Szinte nincs olyan hangnem, extra hangolás, és alaptípus (tremoló, kromatikus, basszus, oktáv, diatonikus) amiben a cég nem hoz újdonságot és minőséget. Itt nem arra gondolok feltétlen, hogy ez a Best One, hiszen más gyártók is megjelentek kiemelkedő hangszerekkel,(és, ha éppen egy zenedarabhoz az ő harmonikájuk kell, akkor azt használom) hanem, hogy az általam ismert előadók mindegyike szeret ezeken a hangszereken játszani, (mert könnyű a hangképzés rajta, csillog a hangja, van hangereje) legyen az kül- vagy belföldi előadó.

- Hogy mit is tudnak a hering hangszerek, hány féle "arcuk" van, az a tavaly megjelent, Fishers szájharmonikás válogatás cd-n hallható.

írta: áSZT.